نشست سیاست گذاری دبیران دفاتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی استان خراسان رضوی، روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴ در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. دکتر مرتضی فاضلی، (رئیس دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور) نیز، مهمان ویژه این نشست بود.
در این نشست حجتالاسلام ایمانی مقدم، رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خراسان رضوی، بر اهمیت این جلسات به عنوان فرصتی برای تحول در آموزشهای ضمن خدمت اساتید تأکید کرد. این دورهها که شامل ۱۶ ساعت آموزش در موضوعات مختلف هستند، به منظور ارتقاء دانش و مهارتهای اساتید طراحی شدهاند.
ایشان با اشاره به ظرفیتهای این هماندیشیها، ارتباط نزدیک با اساتید و خانوادههایشان را مورد توجه قرار داد و از آنان دعوت کرد تا در این دورهها مشارکت کنند. و این هم اندیشی ها را آینه واقع نمای فضای استادی دانست.
حجتالاسلام ایمانی مقدم همچنین به تحولات سریع فکری و فرهنگی در سطح جهانی اشاره کرد و بیان داشت که در حدود ۱۰۰ سال گذشته، گفتمان غالب در جوامع علمی دنیا، دینستیزی بود. او در ادامه گفت که برخی بنیانگذاران دانشگاهها در ایران نیز، تحت تأثیر این فضا به دنبال سکولاریزه کردن علم بودند؛ علمی که میخواست با سلب معنویت و دینزدایی از جریانات علمی، صدای مبارزه با استعمار انگلیس را در ایران خاموش کند.
وی افزود: با این حال، پس از انقلاب اسلامی و در حال حاضر، گفتمان اخلاق و معنویت در فضای علمی و دانشگاهی تقویت شده است.و در دنیا نیز همین تحول را در کرسی های علمی و همچنین عوام مردم مشاهده میکنیم.
وی در ادامه به جنایات استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: پس از جنگ های جهانی، نتیجه رشد علم منهای معنویت مشخص شد. و امروزه نیز در غزه شاهد عواقب رشد علم بدون معنویت هستیم؛ که چگونه جلوی چشم رسانه های دنیا با پیشرفته ترین تکنولوژی ها، اقدام به نسل کشی میکنند.
حجتالاسلام ایمانی مقدم تصریح کرد که امروزه هماندیشیها به عنوان مکمل فضای علمی، ضرورت خود را بیشتر نشان میدهند.
ایشان با تأکید بر ضرورت برگزاری هماندیشیها به عنوان یک انتخاب راهبردی، به حضور اساتید از گرایشهای فکری و سیاسی مختلف در این جلسات اشاره کرد و آن را نشانهای از فضای فراجناحی این محافل دانست.
حجتالاسلام ایمانی مقدم همچنین حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس را به عنوان بزرگترین ظرفیت فکری،فرهنگی و حتی اقتصادی برای دانشگاهها و دانشگاهیان خراسان رضوی معرفی کرد و گفت که این ظرفیت عظیم میتواند موضوعات هماندیشی استان را متمایز کنند. وی بر لزوم آمایش موضوعات هماندیشی بر حسب اقتضائات دانشگاهی و بومی تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این سلسله جلسات هر دو ماه یک بار تکرار شود تا بتوانند در این برهه حساس نقش مؤثری ایفا کنند.
در ادامه، دکتر مرتضی فاضلی، رئیس دفتر هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور، که مهمان ویژه این نشست بود، ضمن ایجاد فضایی صمیمانه و تبادلی با دیگر اساتید حاضر در جلسه، به بیان یک سری از راهبردها پرداخت. فاضلی در ابتدای سخنرانی خود این پرسش را مطرح کرد که «چرا اساتید باید در نشستهای هماندیشی مشارکت داشته باشند؟» و از حاضرین خواست تا نظرات و تجربیات خود را با توجه به بازخوردهایی که از دیگر اساتید دریافت کردهاند، بیان کنند.
اساتید حاضر در جلسه، که همگی دبیران مراکز مختلف هماندیشی استان بودند، پیشنهادات مهمی را برای بهبود برگزاری نشستها ارائه دادند. فاضلی پس از این گفتگو، ضمن تشکر از اساتید، به تبیین فرآیند نشستها پرداخت.
وی به موضوع فرسایش سرمایه اجتماعی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: «با وجود اتفاقات اخیر، جایگاه اساتید به عنوان گروه مرجع همچنان بالاتر از سایر گروههاست و رشد بهتری دارد.» وی افزود: «اگر میخواهیم بر روی مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور هستند تأثیر مثبتی داشته باشیم، یکی از مؤثرترین عناصر ما اساتید هستند که تأثیر بسزایی بر مردم دارند.
رئیس دفتر هماندیشی اساتید کشور، همچنین بر ضرورت ایجاد تغییر در فضای دانشگاه تأکید کرد و گفت: «ما باید از رکود فضای اندیشه و فرهنگ بیرون بیاییم. استادان باید پویا باشند و مشارکت مفید داشته باشند. نباید فضای دانشگاه تحمیلی و شعاری باشد.
فاضلی تصریح کرد که سخنان ۱۸ سال اخیر مقام معظم رهبری در جمع اساتید، نخبگان و دانشگاهیان میتواند یکی از بهترین راهنماییها و نقشه راه اساتید در هدفگذاریهایشان باشد. او به دو وظیفه ای که رهبری برای اساتید دانشگاه تعیین کرده اند اشاره کرد و گفت: شاگردپروری و تصمیمسازی در اندیشه مقام معظم رهبری مهم ترین وظایف اساتید دانشگاه هستند،و منظور از «تصمیم سازی» ارائه پیشنهادات و راهبرد های اساتید در حوزه های تخصصی خودشان به مسئولین کشوری است. ما نباید سقف اثرگذاری اساتید را در حد صرفا تدریس کردن کوتاه نگهداریم،بلکه باید اساتید را وارد فضای تصمیم سازی کنیم، زیرا این اساتید دانشگاه هستند که میتوانند بهترین و سازندهترین پیشنهادات را به مسئولان ارائه دهند.
در پایان، فاضلی بر اهمیت انتخاب شعارهای قوی و اثرگذار برای گفتمانها تأکید کرد و گفت: نشستهای هماندیشی نباید صرفاً برای دریافت گواهینامه باشد، بلکه باید محلی برای اثرگذاری و تبادل تجربه و اندیشه تبدیل شود. اساتید باید باور کنند که اهداف این نشستها شستشوی مغزی نیست، بلکه رقم زدن رنگین کمان اندیشهها، برای رشد و اعتلای ایران است.