بیستوهشتمین دوره طرح دانشافزایی (ضیافت اندیشه) ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، از تاریخ ۲۸ تیر تا ۳ مرداد ۱۴۰۴ در دو دوره سهروزه، با دو موضوع «اخلاق آموزش» و «انقلاب اسلامی، جهان امروز و افقهای آینده» در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این دوره با حضور دو مدرس، حجتالاسلام دکتر ایمانیمقدم (مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد) و حجتالاسلام دکتر رنجبر(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار گردید.
در نخستین دوره، که از ۲۸ تا ۳۰ تیرماه برگزار شد، موضوع «اخلاق آموزش» در محور گفتوگوها و کارگاهها قرار گرفت.
حجتالاسلام دکتر ایمانیمقدم، در این کارگاه با تمرکز بر ماهیت اخلاقی جایگاه استاد در نظام تعلیم و تربیت، به تبیین پیوند بین معرفت دینی، مسئولیت علمی و جایگاه دانشگاه در جامعه اسلامی پرداخت. وی با اشاره به آیات قرآن، سیره نبوی و معارف اهلبیت علیهمالسلام، تأکید کرد که: استاد، صرفاً ناقل دانش نیست؛ بلکه حامل فرهنگ و سازنده جهانبینی است. دانشگاه محل عبور علم نیست، محل بیداری فطرت است.0
ایشان ضمن تشریح مفهوم «تعلیم توأم با تزکیه»، به آسیبهای جدایی اخلاق از آموزش اشاره کرد و افزود: وقتی اخلاق از فرآیند آموزش حذف شود، علم به ابزار قدرتطلبی، فریب یا انحراف تبدیل میشود؛ اما با حضور نیت الهی، انصاف، صداقت و دلسوزی در تعلیم، میتوان مسیر دانش را بهسمت رشد حقیقی و حکمت نافع سوق داد.
دکتر ایمانیمقدم همچنین به نقش بیبدیل استادان در شکلدهی زیستبوم فرهنگی دانشگاهها پرداخت و بر لزوم تقویت رابطه قلبی و انسانی میان استاد و دانشجو، و نیز ایجاد فضای نقد منصفانه و مسئولیتپذیری اجتماعی در کلاسهای درس تأکید نمود.
در دوره دوم، از ۱ تا ۳ مردادماه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رنجبر، با محور تحلیلهای ژئوپلیتیکی و تمدنی، کارگاه تخصصی خود را با تمرکز بر نقش انقلاب اسلامی در نظم نوین جهانی ارائه داد.
ایشان در آغاز با تشریح هندسه قدرت جهانی، به مقایسه تطبیقی میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا پرداخت و گفت: آمریکا بهدنبال مهار انقلاب اسلامی است، چون این انقلاب توانسته معادلات سلطه را به چالش بکشد و گفتمان مقاومت را به یک هویت منطقهای بدل سازد.
وی با بررسی سیاستهای راهبردی آمریکا، به تحلیل اهداف پشت پرده حضور نظامی، جنگهای نیابتی و جنگ رسانهای در منطقه پرداخت. در مقابل، به تبیین مؤلفههای قدرت ایران نظیر نفوذ معنوی، الگوی حکمرانی دینی، حمایت مردمی و اتحاد منطقهای پرداخت و بیان داشت: قدرت جمهوری اسلامی در منطقه از جنس اقتدار نرم، پیوندهای اعتقادی و ظرفیتهای تمدنی است، نه اشغالگری و زرادخانه نظامی.
دکتر رنجبر همچنین با اشاره به رخدادهای معاصر مانند جنگ ۱۲ روزه غزه، تأکید کرد که ایران در مواجهه با جبهه استکبار، از سیاست «اقتدار هوشمند» بهره میبرد. وی تحلیل دقیقی از جغرافیای ژئوپلیتیکی منطقه، نقش مقاومت در دریای سرخ، و اهداف ایران در تقویت محورهای همگرای اسلامی ارائه کرد.
علاوه بر کارگاههای آموزشی، برنامههای متنوع فرهنگی، علمی و زیارتی نیز برای شرکتکنندگان و خانوادههایشان تدارک دیده شد.
از جمله این برنامهها میتوان به بازدید علمی از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، بازدید از دانشکده علوم و فناوریهای نوین دانشگاه اصفهان و نشست با مدیران آن مجموعه اشاره کرد. همچنین در قالب تور تمدن اصفهان، استادان با حضور در میدان نقش جهان، از اماکن تاریخی و هنری نظیر کاخ چهلستون، عمارت عالیقاپو، مسجد امام و بازار سنتی اصفهان بازدید کردند و با میراث تمدنی ایران اسلامی بیشتر آشنا شدند.
اقامه نمازهای جماعت، جلسات تعاملی و فضای همدلانه دوره، فرصتی برای رشد معرفتی و معنوی در کنار همافزایی علمی استادان فراهم آورد. در پایان هر کارگاه نیز با اهدای هدیه فرهنگی از سوی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، از مشارکت فعال استادان تقدیر شد.