کارگاه آموزشی «تدریس با جهت‌گیری الهی- فرهنگی» ویژه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، روز شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حرزاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

IMG 6866

در ابتدای این کارگاه، حجت‌الاسلام دکتر ایمانی‌مقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، گزارشی از روند اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی- فرهنگی ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده، از برنامه‌ریزی برای سطح دوم طرح خبر داد و افزود: برخی از اساتید، سطح اول این طرح را با موفقیت گذرانده‌اند و اکنون برای ورود به سطح دوم آماده می‌شوند. همچنین، جلسات نقد و بررسی کتاب «راهنمای تدریس با جهت‌گیری الهی-فرهنگی» برگزار شده است.

ایمانی‌مقدم در ادامه تأکید کرد که این طرح با هدف ارتقای کیفیت تدریس و تأثیرگذاری فرهنگی در محیط دانشگاهی طراحی شده و در سه سطح اجرا می‌شود. در سطح اول، تمرکز بر تدریس با رویکرد الهی و فرهنگی در کلاس‌های درس است. در سطح دوم، اساتید هر رشته در حلقه‌های مباحثاتی به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند. در نهایت، سطح سوم شامل تألیف کتاب‌های درسی با جهت‌گیری الهی-فرهنگی است که پس از نظارت دبیرخانه، منتشر و در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی افزود که حرکت به سمت دانشگاه توحیدی نیازمند گفت‌وگو و تعامل سازنده میان اساتید و دانشجویان است و دانشگاه نباید صرفاً محلی برای انتقال دانش باشد، بلکه باید بستری برای درک حقیقت هستی و شناخت خالق نیز فراهم کند.

در ادامه این کارگاه، حجت‌الاسلام دکتر حرزاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید بر نقش تربیتی اساتید بیان کرد که بیش از ۹۰ درصد دروس دوره کارشناسی، غیر از دروس معارف است و دانشجویان ارتباط بیشتری با اساتید دروس تخصصی دارند. ازاین‌رو، اساتید تخصصی تأثیر عمیق‌تری بر نگرش و باورهای دانشجویان خواهند داشت.

وی با اشاره به مسئولیت خطیر اساتید در محیط دانشگاه افزود که آنان می‌توانند در چارچوب سرفصل‌های دروس تخصصی، زمینه‌ای برای طرح مباحث معرفتی ایجاد کنند. او تأکید کرد که تدریس با رویکرد الهی-فرهنگی به‌معنای اسلامی‌سازی علم نیست، اما بی‌ارتباط هم نیست؛ چراکه مسیر تحول در علوم انسانی ابتدا با جهت‌دهی آغاز می‌شود و سپس به تحول بنیادی منتهی خواهد شد.

معاون آموزشی نهاد رهبری در ادامه، تعریف علم در نگاه الهی را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد که علم نه‌تنها به شناخت طبیعت و جهان کمک می‌کند، بلکه باید در مسیر تعالی انسان قرار گیرد. او معیارهای اساسی علم را شامل هماهنگی با ارزش‌های اخلاقی، احکام الهی، جهان‌بینی توحیدی، قوانین الهی و فطرت انسانی دانست و تأکید کرد که این معیارها باید در وجود اساتید نهادینه شود تا بتوانند آن را به دانشجویان انتقال دهند.

حرزاده در همین راستا به مدت چهار ساعت یک کارگاه آموزشی برای اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار کرد و در آن، مباحث کلیدی تدریس با جهت‌گیری الهی-فرهنگی را مورد بررسی قرار داد. او ضمن ارائه‌ی توضیحاتی در مورد روش‌های تدریس مبتنی بر رویکرد الهی، بر اهمیت نقش اساتید در شکل‌دهی باورهای دانشجویان تأکید کرد.

لازم به ذکر است که این طرح شامل ۲۵ کتاب راهنمای تدریس برای ۲۵ رشته دانشگاهی است که به‌تدریج در حال اجرا و توسعه می‌باشد.

IMG 6869

IMG 6871

IMG 6872

IMG 6881

IMG 6885

IMG 6888

IMG 6889