نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع الگوهای تولید علم دینی و تحول در علوم انسانی ظهر چهارشنبه ۲۹ آذرماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

IMG 2723

در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مغفول ماندن علوم انسانی در کشور گفت: متاسفانه در برخی وزارت‌‌خانه‌ها و یا حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی که بحث آن سیاستگذاری است، افرادی از علوم انسانی نبود‌ه‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ایمانی مقدم افزود: به اذعان مراکز تخصصی، در برخی علوم مهندسی ما در دنیا پیشرفته هستیم اما در علوم انسانی جایگاه ۴۸ را داریم.

او با بیان اینکه استعدادهای برتر میل به ورود به علوم انسانی ندارند گفت: پایین‌ترین درآمدها مربوط به علوم انسانی است و ما نیاز به تحول در این حوزه داریم.
ایمانی‌مقدم اظهار کرد: جمعیت دانشمندان جامعه شناس آمریکا در بحث تحول علوم انسانی نشست‌هایی از سال ۱۹۷۰ دارند و خیلی از متفکران شرط این تحول را تحول در مبانی می‌دانند.

در ادامه این نشست، استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسي مشهد گفت: علوم انسانی در رقابت با علوم فنی و پزشکی نمی‌تواند تولید ثروت برای فاعل کند و به طور معقول به علوم دیگر از بُعد اقتصاد بیشتر اهمیت می‌دهند.

دکتر جهانگیر مسعودی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه این است که ما علوم انسانی محض نمی‌خواهیم و آن را با ترکیب اسلامی و دینی پیچیده کردیم و زمانی متغیرها افزایش می‌یابد، مسئله قابل حل نیست.
او ادامه داد: علوم انسانی در ایران دچار بحران هویتی و معرفتی است و باید همگان کمک کنند تا به یک توافق نسبی که براساس آن بتوانیم علوم اجتماعی را نجات دهیم برسیم.
وی افزود: الگوهای تولید علمی دینی با خاستگاه و انگیزه‌ی طرح علم دینی و تصویری که از علم دینی داریم گره خورده است.

به گفته‌ی جهانگیری، ما اگر بر اساس دانش‌های غربی علوم انسانی و فلسفی عمل کنیم می‌توانیم توفیق‌هایی داشته باشیم اما از جنس غربی است و طرفداران علوم انسانی می‌گویند این را نمی‌خواهیم.

IMG 2730

IMG 2772

IMG 2765

IMG 2755

IMG 2763