به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد، نوزدهمین دوره ضیافت اندیشه (دانش افزایی) با عنوان مبانی معرفت‌شناسی دینی (بررسی امکان‌پذیری تحول در علوم انسانی) ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه روز شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی برگزار شد.
در این دوره مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، به موضوع خداشناسی اشاره کرد و گفت: از دو طریق شناخت خداوند بیان شده است.

حجت‌الاسلام دکتر مهدی ایمانی‌مقدم افزود: اولین روش از طریق معمول به علت است، آياتی داریم که توصیه می‌کنند در آیات خدا تدبر کنید تا به خدا برسید، در روش دوم گفته می‌شود خدا را از راه خدا بشناسید.
او در ادامه به نقش حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و اظهار کرد: بالاترین ویژگی حضرت ولایت‌پذیری او از ولی زمان خود است که علی‌رغم هم شان بودن با حضرت علی(ع) هستند ولی ولایت امیرالمومنین را می‌پذیرد.

IMG 2482
در ادامه رئیس دانشگاه قم به بیان اهمیت علوم انسانی گفت: در طول تاریخ مسلمانان مواجهه‌های مختلفی با علوم انسانی غرب داشته‌اند، رابطه ما به فرهنگ غرب دیرینه است اما بعد از بیداری اسلامی این مواجهه جدی شد.
حجت الاسلام احمد‌حسین شریفی افزود: سه دسته مواجهه مسلمان با علم جدید غرب مطرح است، اول مواجهه منکرانه و علم‌ستیزانه مانند سلفی‌ها و سنت‌گرایان،‌ دوم مقلدانه و سوم نگاه تحول‌گرایی است.
او اضافه کرد: گروه اول معتقدند که همه چیز در قرآن آمده و به جای اینکه دین را امتداد دهند جامعه را باید به ۱۴۰۰ سال قبل برگردانند.
وی ادامه داد: دسته دوم، مقلدانه هستند و کاملا مطیع علم غرب شده‌اند. این گروه می‌گویند علم، علم است و ایرانی و غیرایرانی ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: مواجهه سوم افراد تحول‌گرا‌ هستند،‌ آن‌ها معتقدند این علوم باید تحولی در خودشان ایجاد شود.
به گفته‌ی او گروه سوم نگاه‌شان توجه به بومی سازی است و قدری عمیق‌تر علوم انسانی را شناختند.
شریفی اظهار کرد: انسان یک موجود پیچیده است و کنش‌های او وابسته به اختیار است.
او با اشاره به تفاوت انسان و اشیا گفت: علوم طبیعی و علوم انسانی تفاوت بنیادین دارند، در علوم انسانی انسان ایرانی با دیگر کشورها متفاوت است. تاریخ زیست ما در ژنتیک و حافظه تاریخی ما نفوذ کرده است. خیلی زحمت می‌خواهد که یک قاعده را تعیین کنیم که انسان چگونه است.
وی ادامه داد: به اعتقاد گروه سوم علوم انسانی، علومی وابسته به فرهنگ، نیازهای فردی و اجتماعی هستند. پس علوم انسانی بومی را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: اگر روانشناسی غرب موفق بوده چرا این همه مشکلات روحی و روانی وجود دارد؟ روحیه شهروندی چه کرده و چقدر دلبستگی به وجود آورده که بخواهد در ما ایجاد کند. علوم غرب نقص‌های بسیاری داشته و باید این‌ها را هم ببینیم.

 دکتر وحید ارشدی دبیر دفترهم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه فردوسی مشهد نیز به لزوم پرداختن به علوم انسانی تاکید کرد و گفت: در ایران آنچه که شاهد هستیم رشته‌های مهندسی و پزشکی به دلایل خاصی وضعیت برتری نسبت به علوم انسانی پیدا کردند و رشته‌های علوم انسانی رشته‌های ارزان تری است.
او افزود: علوم انسانی است که جامعه ساز و نظام ساز است و جامعه دانشگاهی باید قانع شود که امکان پذیر است تحول ایجاد کنیم یا خیر!

IMG 2488

IMG 2491

IMG 2494

IMG 2495

IMG 2504

IMG 2483