عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران زمین مسئله پیری جمعیت است و زمانی که که در سیاه‌چاله این بحران بیفتیم تا ۱۵۰ سال بعد، آن را نمی‌توان اصلاح کرد.

banki

امیرحسین بانکی پورفرد در نشست دشمن‌شناسی با موضوع جمعیت در جمع دانشجویان طرح حامیم۲ دانشگاه فردوسی مشهد افزود: قشر جوان به شدت رو به کاهش است و تا ۳۰ سال آینده با کمبود نیروی کار و همچنین بحران امنیت، علم، خلاقیت و پیشرفت روبرو می‌شویم.
او اضافه کرد: انتظاری که از نخبگان داریم این است که وقایع را زودتر پیش‌بینی کنند، اکنون درگیر وقایعی هستیم که باید ۲۰ سال پیش از وقوع آن جلوگیری می‌کردیم.
رییس کمیسیون جوانی جمعیت و خانواده مجلس گفت: برای حل منحنی رو به سقوط بحران ازدواج و فرزندآوری، ۲۱ مانع رشد جمعیت را شناسایی کردیم.
بانکی‌پور افزود: به موجب آن، یک قانون ۷۲ ماده‌ای در مجلس تصویب شد که ۲۰۵ حکم قانونی را شامل می‌شود و به گفته‌ی مقام معظم رهبری این قانون راهبردی، اساسی و حیاتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ درصد از این قانون اجرا شده است گفت: اصلی‌ترین بخش قانون ذهن انسان‌ها است، باید ذهنیت نسل جوان تغییر کند و سن ازدواج را پایین آورد.
نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر قانون جوانی جمعیت در نرخ باروری گفت: نرخ باروری که در سال‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت متوقف شد و از سال آینده رو به افزایش می‌شود.
او اضافه کرد: اصلی ترین جمعیت ما دهه شصتی‌ها هستند و باید الگوی سه و چهار فرزندی را رایج کنیم.