نشست نخبگانی بررسی ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۲ در موضوع زنان و خانواده  با حضور نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ظهر شنبه ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۲ به میزبانی واحد مطالعات زن و خانواده دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد،  فاطمه رحمانی در این نشست با اشاره به عزم دولت برای اجرا شدن قانون جوانی جمعیت گفت: تاکنون در این راستا برنامه‌هایی اجرا شده و در برخی موارد هم کارشکنی‌هایی از سوی ادارات و وزارت‌خانه‌ها بوده و وجود دارد که پیگیری می‌کنیم.

IMG 2234 min

او اضافه کرد: اگر قانون جمعیت از بحث فرهنگی و مشوق‌ها به طور کامل اجرا شود حرکت رو به جلو و موثری است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:  سیاست‌های برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و ۲۶ بند و ۷ فصل دارد که در فصل فرهنگی و اجتماعی به موضوع زنان و خانواده توجه شده است.

وی افزود: بند ۱۵ مربوط به تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان و بند ۱۶ افزایش نرخ باروری و ایجاد مشوق‌های موثر است.

او با بیان اینکه در بند ۷ این ابلاغیه موضوع ارتقای نظام سلامت مطرح شده گفت: ارتقا سلامت اجتماعی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، فساد بر اساس شاخص‌های معتبر و بهره گیری حداکثری از مشارکت مردم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه هفتم مجلس با اشاره به اینکه زمان تدوین لایحه به پایان رسیده است گفت: هنوز یک فرصت وجود دارد و لایحه‌ای که که دولت می‌دهد در کمیسیون کارشناسی ‌شود  که امکان حذف و اصلاح وجود دارد.

IMG 2241 min

مولفه اقتدار کشور جمعیت است

رحمانی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه جمعیت گفت: مولفه اقتدار کشور، جمعیت و مهم‌ترین ثروت یک جامعه جمعیت جوان است اما متاسفانه وضعیت کشور ما در منطقه در این حوزه خوب نیست. 

او افزود: ایران از بین ۲۶ کشور منطقه، رتبه ۲۴ را از نظر نرخ باروری دارد و در بین ۴۳ کشور اسلامی فقط ۴ کشور آذربایجان، امارات، آلبانی و لبنان نرخ باروری کمتر از ایران دارند. 

اسلام پرچمدار حمایت از حقوق زنان است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای لایحه امنیت کرامت بانوان گفت: تنظیم این لایحه یک سابقه ۱۲ ساله دارد و در سال ۹۰ که سومین نشست اندیشه زنان خدمت حضرت آقا برگزار شد، ایشان تاکید داشتند که برخی زنان دچار کمبودها و ستم‌هایی هستند و باید دفاع قانونی و اخلاقی از آن‌ها انجام شود.

او افزود: پس از ایجاد این لایحه نگرانی‌هایی از سوی برخی‌ها مطرح شد که این یک لایحه فمنیستی است اما در پاسخ گفتیم که در اسلام آمده اگر به کسی ستم شود نباید به آن بی تفاوت بود و اسلام پرچمدار حمایت از حقوق زنان است و ما هم سعی کردیم که بر اساس آموزه های دینی این کار را انجام دهیم.

IMG 2246 min

IMG 2247 min

IMG 2237 min