به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست شورای سیاست گذاری همایش بین‌المللی "دانشگاه اسلامی" که با حضور روسای برخی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزارت خانه‌ها برگزار شد گفت:  از آغاز انقلاب تاکنون مسئولیت های بزرگ اصلاح  و ارتقای جامعه متوجه دانشگاه بوده است. به فرموده امام خمینی(ره) تا دانشگاه درست نشود منتظر  تحقق جمهوری اسلامی نباشید  و اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه است. از سویی دیگر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم وقتی افق را «تمدن نوین اسلامی» تعریف  و قدم اول آن را «علم و پژوهش» معرفی می کند، منظور، آن علم جهت داری هست که ما را به مقصدی که ایجاد تمدن است برساند.

DSC06431 copy

وی در ادامه افزود: موضوع اسلامی شدن جزو موضوعاتی است که پیچیدگی های آن آشکار و روشن شده است. رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای ماه رمضان در بیاناتی دیگر، فرمودند که این موضوع از مسائل باقی‌مانده بر روی دست نظام است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی عنوان کرد: اگر اقطاب اثرگذار در دانشگاه را شامل استاد، دانشجو، محیط آموزشی، ساختار و فضا بدانیم که ورودی هرکدام از اینها به نوعی منتج به نتیجه‌ای خواهد شد، این سوال پیش می آید که محتوای آموزش در دانشگاه اسلامی و دانشگاه غیر اسلامی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟  در سایر اقطاب اثرگذار دانشگاه هم این سوال مطرح است. در دانشگاه اسلامی جریان تربیتی و پرورش شاگرد و مبانی دانش، بخصوص در علوم انسانی باید متفاوت باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در تعریف کلی، تمدن مجموعه ای برآمده از حکمت و دانش است که مدعی پاسخگویی به نیاز بشر است؛ از تفریح  تا باورها و سبک زندگی و آنچه به عنوان مقوله‌های زندگی یاد می‌کنیم، اگر یک تمدن به همه این سوالات با مبانی خودش پاسخ داد می توان گفت که این تفکر استعداد  تمدنی شدن را  دارد.  البته در ادامه باید یک الگوی عملی هم ارائه بدهد.

وی در ادامه افزود: دعوای جدی غرب با ایران اسلامی، سر این موضوع است که نگذارند این الگو اجرا و محقق شود. انواع جنگ‌ها و فشارهایی که به ما تحمیل می‌کنند برای این است که ما الگوی موفقی در این زمینه ارائه ندهیم. ما نمی‌توانیم همه‌ی مولفه‌ها را از غرب بگیریم و مدعی رقم زدن یک تمدن نوین و اسلامی باشیم. باید  خروجی آن چیزی که در دانشگاه تربیت می کنیم، در نوع کنش‌گری دانشگاهیان  در مسائل مختلف  قابل مشاهده  موثرباشد.

وی در پایان گفت: طبیعتاً انتظار نداریم در همایش اول، همه گام‌ها در تحقق «دانشگاه اسلامی» برداشته شود. البته تاکنون کارهای ارزشمندی در تمام حوزه ها  انجام شده است اما لازم است افق‌ها  دقیق تر ترسیم شود و چالش‌ها دیده شود تا این همایش بتواند نمای روشنتری  از آینده بهتر  به ما ارائه دهد.