به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، به نقل ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌مقدم، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، امروز، ۱۴ اسفندماه در آیین تکریم و معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ایام میلاد منجی عالم بشریت واسطه حضرت حق با مخلوقات، یک قاعده فلسفی و البته عرفی است به نام قانون سنخیت که باید بین علت و معلول سنخیتی وجود داشته باشد.

IMG 0215

وی علت هستی را وجود بی‌انتها دانست و افزود: از طرفی نیز طبق قانون ریاضی علم بر روی بی‌انتها میل به صفر و کوچکی دارد، از این‌رو سنخیتی در این خصوص بین علت و معلول وجود ندارد، بلکه به واسطه‌ای نیاز دارد که بی‌نهایت بزرگ را با بی‌نهایت کوچک ارتباط دهد و آن هم «أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِی إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیَاءُ أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ»؛ کجاست جلوه خدا، که دوستان به سویش روی آورند؟ کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان؟ است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نکته جالب این است که اولین دانشگاهی که با پسوند اسلامی تأسیس شده توسط سیداحمدخان هندی است، کسی که جایزه‌ای را از ملکه انگلیس دریافت کرده است.

photo 2023 03 05 14 02 43

ایمانی‌مقدم تصریح کرد: این فرد افکار سَلَفی تکفیری دارد و فهم او از دین متأثر از محمدبن عبدالوهاب است و از نظر علوم روز هم متأثر از افکار فلسفی جان‌لاک است. در واقع تلفیق این تفکرات با یکدیگر در نهایت باعث شکل‌گیری نخستین دانشگاه اسلامی شده است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دلسوزان نظام و متولیان اصیل مسائل فرهنگی دانشگاه باید وارد حوزه بحث تولید علم دینی شوند. در واقع اگر دانشگاه، دانشجو و دانشیار می‌خواهد اسلامی شود در ابتدا باید دانش اسلامی شود که خط اصلی، همین موضوع است.

ایمانی‌مقدم با بیان اینکه یک مهندسی مدیریت فرهنگی در دانشگاه‌ها نیاز است، ادامه داد: با توجه به اینکه در دانشگاه مجموعه‌های متنوع فرهنگی اعم از هم‌اندیشی، بسیج، ائمه جماعات، بسیج دانشجویی و اساتید، تشکل‌ها، اساتید معارف و... در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی هستند، اما نقش نهاد رهبری در اینجا کجاست؟ نهاد باید کاری کند که هیئت بتواند آن را انجام دهد.

photo 2023 03 05 14 23 02 3

وی تأکید کرد: از این‌رو سرمایه‌گذاری در حوزه تولید علم دینی وظیفه خاص نهاد نمایندگی با استفاده از ابزارهای مختلفی است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نکته بعدی که وجود دارد، استفاده از همه ظرفیت‌های گروه‌های معارف است. این در حالی است که سه طرح را در استان مرکزی داشتیم که در دیدار با رهبر معظم ارائه شد و امیدوارم که این طرح‌ها را با قوت بیشتری پیش ببریم.

ایمانی‌مقدم بیان کرد: موضوع بعدی که مورد توجه قرار خواهد گرفت، بحث گفتمان‌سازی و ایجاد هسته‌های تحول در تولید علم دینی و هم تحول در علوم انسانی اسلامی است که این موضوع در ۱۳ نقطه از سند دانشگاه اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به اهمیت دانشگاه فردوسی به لحاظ کمی، جایگاه این دانشگاه در آموزش عالی کشور، تأثیرات این دانشگاه بر مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان و شهر و هم به لحاظ جایگاه علمی دانشگاه کاملاً واقف هستم و امیدوارم با مساعدت و راهنمایی‌های همه همکاران بتوانیم اقدامات فاخری در این دانشگاه داشته باشیم.

IMG 0215