به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نخستین گردهمایی دختران هیئات دانشجویی کشور با عنوان «نورالهدی» و محوریت جهاد تبیین به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد.
در قالب این گردهمایی، بانوان مسئول هیئتهای مذهبی دانشگاههای کشور طی دوره ای سه روزه در مجتمع امام رضا(ع)، به هم اندیشی و هم افزایی پیرامون شبکه مسائل هیئت و نحوه تحقق شعار «جهاد تبیین» پرداختند.
هیئت های دانشجویی برنامه ساز و مطالبه گر باشند
حجت الاسلام سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها، در آیین افتتاحیه این گردهمایی، پیرامون الزامات بایستههای کار تشکیلاتی به ایراد سخن پرداخت.
وی در این رابطه، ضمن تشریح مأموریت مورد اشاره رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر لزوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی توسط جامعه و خصوصا جوانان دانشجو، ابعاد و شاکله این موارد را در قالب گفتمان تبیین کرد.
حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه ما در استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی، رتبه اول را داریم، تأکید کرد: اصولا همه مشکلات کشور راه حل دارد اما حل آنها نیازمند کار تشکیلاتی قوی و برنامه سازی و مطالبه گری قوی تشکیلات مختلف از جمله هیئات دانشجویی است.
مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها ضمن هشدار نسبت به عواقب جبران ناپذیر غفلت از جنگ رسانه ای، به وصیت شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به مراجع تقلید اشاره کرد و گفت: در این وصیتنامه آمده است که حضرات آیات، سرباز شما از بالای برج دیده بانی به شما می گوید که اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند کل اسلامی که شما سالیان سال برایش، استخوان خورد کرده اید، آسیب خواهد دید و اثری از آن باقی نخواهد ماند.
لزوم ارتقای بینش و تغذیه فکری مناسب برای روشنگری
وی اضافه کرد: حاج قاسم در ادامه تأکید می کند که جمهوری اسلامی، حرم است و دفاع از این حرم بر هر کسی مسلّم و واجب می باشد؛ باید ببینیم هر یک از ما تا چه میزان حاضریم از اعتبار و آبروی خود برای حفظ حریم این حرم، هزینه کنیم؟ یا چقدر در این باره دانش و اطلاعات داریم؟ برای نیل به این هدف باید تغذیه فکری مناسب و درستی داشته باشیم تا بتوانیم به شبهات بی پایه و اساس در هر محفلی پاسخ دهیم.
تمدن سازی در گرو خودسازی است
حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم، سه مرحله، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را مأموریتی خطیر قلمداد کردهاند، ادامه داد: شرط نخست برای رسیدن به تمدن اسلامی، این است که از خودمان شروع کرده و خودسازی کنیم زیرا اگر به تهذیب نفس و رشد خود رسیدگی نکنیم، نمی توانیم برنامه درستی برای دیگری داشته و مؤثر باشیم؛ همانگونه که حاج قاسم ابتدا به تهذیب نفس خود رسید و بعد به گستره جهان اثرگذار شد.
با سند و مدرک امید بدهید
مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن می خواهد امید را از مردم بگیرد پس وظیفه ما پمپاژ امید به جامعه و دانشگاهها است، افزود: برای تحقق این مطالبه، شما دانشجویان باید به هم افزایی و دانش مجهز باشید و در این مسیر با علم و معلومات امیددهی کنید. دلیل محکم برای امید دادن به جامعه این است که اصولا مشکلات ما دارای راه حل است اما تحقق این مهم کار تشکیلاتی قوی می خواهد؛ امروز هیئت های دانشجویی، سنگر و کارآمدترین عرصه محسوب می شود که رهبرمعظم انقلاب نیز به آن چشم امید دارند.
وی با اشاره به توطئه دشمنان در ناامن کردن و ترورهای بعد از انقلاب اسلامی و شیطنت های مداوم دشمن در سال 88، 98 و بزنگاه های مختلف، بر لزوم تبیین و روشنگری این رخدادها برای مردم تأکید کرد.
در استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی، رتبه اول را داریم/ حل مشکلات کشور نیازمند کار تشکیلاتی است
حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه معضلات اقتصادی تنها مربوط به ایران نبوده و حتی امریکا و اروپا نیز با آن دست به گریبان هستند، تصریح کرد: ما در استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی، رتبه اول را داریم در حالی که هوش ایرانی در جهان حرفها برای گفتن دارد.
ضرورت دانش افزایی و مطالعات جمعی
مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها در ادامه بر ضرورت تشکیل حلقه های مباحثه و مطالعاتی و جمعخوانی کتبی همچون جعبه سیاه، معجزه تولید، جهاد تبیین، نظام حقوق زن و خاطرات اردشیر زاهدی، توسط دانشجویان تأکید کرد و گفت: لازم است دستاوردهای انقلاب، ناکامی ها و حتی دلایل ناکامی های آن را نیز بازگو کنیم تا همگان بدانند هر جا مطابق اصول و آرمان های انقلاب عمل شده، موفق بوده و هر جا از آن ها فاصله گرفته شده، ناکام شده ایم.
بخش دوم این مراسم، به پرسش و پاسخ حجت الاسلام کرمی و نمایندگان هیئت های مذهبی دانشجویی دانشگاه های مختلف کشور اختصاص یافت که در این مجال نیز وی شنوای دغدغه ها و مطالبات بانوان حاضر در نشست، از جمله توجه و هویت بخشی هر چه بیشتر به هیئتهای مذهبی دانشگاه ها به عنوان یک هویت مستقل بود و قول مساعد داد که نهایت همکاری در این زمینه صورت گیرد.
مهمترین راهکار عنوان شده توسط مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها در پاسخ به مطالبات این نشست، هم افزایی و مطالعه گروهی و همزمان بین هیئت های مذهبی با یکدیگر بود چرا که بر این اساس به درستی می توان در مقابل شبهات ایستادگی کرد و به نتیجه فهم مشترک و تحقق هدف جهاد رسید.
ضرورت ها و لوازم تشکیلاتی شدن هیئت/ هیئت، ستاد برگزاری مراسمات نیست
بنابر این گزارش، در نوبت بعد از ظهر این گردهمایی نیز حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین اهمیت و کارکردهای زندگی جمعی گفت: فرد مؤمن نه در زندگی اجتماعی بلکه در زندگی جمعی و تشکیلاتی رشد می کند چرا که در زندگی اجتماعی هم خود فرد انتخاب می کند با چه کسانی باشد یا نباشد اما در زندگی تشکیلاتی، این انتخاب دست او نیست.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هیئت، یک جور زندگی جمعی است که باید تحولی در آن رخ دهد تا از ستاد برگزاری مراسم، به تشکیلات و شبکه اجتماعی تبدیل شود، برخورداری از اخلاق اجتماعی مناسب را لازمه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: نخستین مؤلفه در این راستا، اختصاص وقت منظم برای حضور در هیئت است؛ بیش از برگزاری مراسم ها، چگونه برگزار کردن آنها مهم است.
حجت الاسلام پناهیان خطاب به متولیان هیئتها تأکید کرد: هر چقدر هم کاربلد باشید، به جای اینکه خودتان انجام دهید، کار را به اعضای جدید بسپارید تا آن ها هم کاربلد شوند؛ اگر توانستید 500 نفر را بدون استفاده از سخنران جذاب و تبلیغات و... دور هم جمع کنید و مثلا تشکیلاتی زیارت آل یاسین بخوانید، آن وقت است که کار تشکیلات شروع می شود.
هیئت یعنی شبکه سازی و جریان سازی
وی با اشاره به اینکه متقاعدسازی افراد در شبکه با متقاعدسازی آنها از طریق تبلیغات، متفاوت است، جریان سازی را از کارکردهای شبکه و تشکیلات برشمرد و افزود: هیئت به معنای زندگی جمعی و کار تشکیلاتی واقعی یعنی همین شبکه و جریان سازی و این حرکت ها است که مقدمه ساز ظهور بوده و تفاوت تمدن اسلام و غرب(که افراد را در فردیت غرق می کند) را نشان می دهد.
هیئت های بانوان اصالت خود را حفظ کنند/ شغل هیئتی ها مسئولیت پذیر کردن افراد است
استاد حوزه و دانشگاه خطاب به بانوان هیئات دانشجویی خاطرنشان کرد: از همان دوران صدر اسلام، اولین هیئتها زنانه بوده است لذا خود را فرع جلسات مردانه ندانید، اصولا به اقایان کار نداشته باشید و برای مجالس هیئات خود اصالت قائل شوید.
حجت الاسلام پناهیان، مسئولیت سپاری را دومین مؤلفه برای تشکیلاتی کردن هیئت معرفی واظهار کرد: لازمه مسئولیت سپاری، شناخت انواع آدم ها و به رسمیت شناختن تفاوت آنها است؛ باید ظرفیت ها را شناخت و متناسب آن عمل کرد؛ این شغل شماست که افراد را مسئولیت پذیر بار بیاورید، از حالت زندگی غیرمسئولانه خارج و کمک کنید روی پای خودشان بایستند و مستقل باشند.
لزوم تقویت تعامل میان راهبران/ در تشکیلات، همه قوی و توانمند هستند
وی، توان تحمل و تعامل با یکدیگر به ویژه میان راهبران هیئت را سومین مولفه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: وقتی این مهم در راهبران هیئت نباشد، ترجیح می دهند به جای افراد قوی، با افراد ضعیف کار کنند در حالی که تشکیلات یعنی گروهی از افراد توانمند که بااینکه هر یک می توانند 10 هیئت را راهبری کنند اما آمده اند اینجا باهم کار کنند. بنابراین مسئولان هیئتها پیش از آنکه برای اصلاح مردم جلسه بگذارند، باید در صدد اصلاح خود باشند.
هیئت بدون تجربه زندگی جمعی، هیئت نیست
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تشکیلات دانشجویی حتی می تواند بار بوروکراسی دانشگاه را کاهش داده و بسیاری گره ها را باز کند، از دانشجویان خواست تشکیلات را جدی گرفته و در زمینه کار برای اهل بیت(ع)، ذهنشان را از برگزاری مراسم به ایجاد یک تشکیلات، تغییر دهند؛ برنامههای هیئت نباید اینگونه باشد که افراد بیایند دعایی زیارتی بخوانند و بعد مانند مسافران اتوبوس، پراکنده شوند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.
وی اضافه کرد: در هیئت به دنبال این هستیم که اولا نام و یاد اهل بیت(ع) در دانشگاه تقویت شود، دوما تجربه زندگی جمعی و تشکیلاتی پیدا کنیم که هردوی اینها نیازمند افزایش مطالعات ما است. سطح اعتماد به نفس در جوانان ما ضعیف است و زندگی مسئولانه جمعی را یاد ندارند اما شما نترسید و به عنوان یک دانشجوی مسئول به خود جرئت و جسارت بدهید و خطاپذیری را افزایش دهید.
مدل زندگی جمعی اسلام، مردمی ترین ساختار اجتماعی است/اسلام دین تشخیص است نه تکلیف
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدل زندگی جمعی اسلام، صدای مدعیان غرب را ساکت می کند چرا که مردمی ترین ساختار اجتماعی است، یادآور شد: اسلام بیش از آنکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است و خودمان باید مصادیق تکالیف را تشخیص دهیم؛ به عنوان مثال، اوج ولایت در اطاعت نیست، بلکه در تشخیص تکلیف است که اگر مانند شب عاشورا، ولی بگوید بروید، متوجه باشیم که باید بمانیم.
حجت الاسلام پناهیان، رشد فردی و سیاسی را از دیگر ویژگی های کار تشکیلاتی برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش زندگی جمعی و کار تعاونی در دیدار اخیر با معلمان، گفت: رانت خواری ها به خاطر ضعف ماست؛ اگر زندگی جمعی مان تقویت شود، دیگر احزاب بر ما حکمرانی نمی کنند و کسی از مسئولان جرئت خطا نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه معمولا از دین، اخلاق فردی را استفاده می کنیم در حالی که این تلقی، یک غلط مشهور از دین است که هیئت نباید به آن مبتلا باشد، افزود: یکی از وجوه جهاد تبیین که رهبرمعظم انقلاب بر آن تأکید دارند، این است که برداشتهای غلط از دین نداشته باشیم.
هیئت باید سیاسی باشد
استاد حوزه ودانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمی شود هیئتیها قدرت طلبی را متوجه نباشند اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است نه ورود به مصادیق.
جهاد تبیین، فریضه ای قطعی و فوری است/ خیلی ها دلشان برای انقلاب می سوزد اما حاضر به دفاع نیستند
پایان بخش برنامههای روز نخست این گردهمایی نیز سخنرانی حجت الاسلام حسین راجی، مدیر اندیشکده سعداء بود که با اشاره به مظلومیت جهموری اسلامی در عین قدرتمندی، جهاد تبیین را فریضه ای قطعی و فوری دانست و گفت: در شرایطی که خیلی ها دلشان برای انقلاب می سوزد، کمتر کسی حاضر به دفاع است چراکه دفاع، بها و هزینه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در نخستین گام جهاد تبیین، باید دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب در برهه کنونی بر جهاد تبیین تأکید دارند و در وهله بعد بدانیم دقیقا چه چیزی را باید تبیین کنیم در غیر این صورت، جهاد تبیین هم ناخوداگاه مانند سایر محورهای موردتأکید رهبری، به حالت ابتذال کشیده می شود.
در اوج مبارزه منطقی هستیم/ جهاد تبیین مهمترین کار جریان انقلابی است
حجت الاسلام راجی با بیان اینکه ما در برهه کنونی، در اوج مبارزه منطقی با دشمن هستیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، حداقل چهارسال پیش در مشهد، مسئله تبیین را مطرح کرده و فرمودند امروز مهمترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است که سبب شد کتاب صعود 40ساله نوشته شود و بر این اساس، مهمترین کار جریان انقلابی نیز مقابله ذهنی با این چالش است.
محورهای جهاد تبیین
مدیر اندیشکده سعداء در توضیح اینکه چه چیز باید تبیین شود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از ابتدای رهبری خود تاکنون، حدود چهل محور را برای تبیین مطرح کرده اند اما در خصوص جهاد تبیین، فرمودند تبیین یعنی مقابله با تحریف دشمن؛ بنابراین هرجا دچار تحریف شده، باید تبیین و گره های اذهان در این موارد باز شود.
نویسنده کتاب صعود چهل ساله ادامه داد: مطابق رهنمودهای رهبری، دو محور «اصول، امهات و مبانی» که مورد هجمه دشمن قرار دارد(مانند استکبارستیزی و استقلال طلبی که دشمن تلاش دارد همه مشکلات ایران را ناشی از این ها جلوه دهد) و نیز «سایر امور» مانند تطهیر پهلوی، سانسور دستاوردهای انقلاب و ریشه مشکلات را ایستادگی روی آرمان های انقلاب جلوه دادن، رئوس جهاد تبیین در حال حاضر هستند.
حجت الاسلام راجی در پایان ضمن اشاره به چند نمونه مستند از موارد نادرست تطهیر پهلوی و تضعیف دستاوردها و آرمان های انقلاب، به پرسش های دانشجویان پاسخ گفت.
این گزارش حاکیست در دومین روز این گردهمایی نیز مهارت های ارتباط موثر و جریان سازی در دانشگاه توسط جلیل معماریانی، مدیر موسسه کتاب پردازان تشریح شد. همچنین زیارت امام رضا(ع)، مناجات دسته جمعی در حرم مطهر، برپایی نمایشگاه کتاب، اکران فیلم، تشکیل کارگروه های مختلف و هم اندیشی پیرامون هیئت دخترانه تراز از دیگر برنامه های گردهمایی سه روزه دختران هیئات دانشجویی کشور در مشهد بود.