به همت دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی روز یکشنبه 1 تیر ۱۴۰۴ نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع «راهکارهای کنشگری دانشگاهیان برای ایجاد انسجام ملی در مسیر پیروزی بر دشمن صهیونیستی» باحضور حجت‌الاسلام دکتر ایمانی‌مقدم (مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد )، دکتر علی یوسفی (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد )، دکتر محمدعلی وطن دوست (عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد )، دکتر مجید صابری فتحی (عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر روح الله اسلامی (عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد)،  دکتر زمانی بهابادی، (دبیر دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی)  و جمعی از اعضای هیأت علمی، در سالن شواری دفتر نهاد رهبری برگزار شد.

IMG 0457

IMG 0461

در آغاز نشست، حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم، مسئول نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: مجالس علمی در منابع دینی ما از نورانی‌ترین، خیرترین و معنوی‌ترین جلسات به شمار می‌روند.

ایمانی‌مقدم، با تأکید بر اهمیت علوم انسانی، بر لزوم تعادل بین دانش مادی و ارزش‌های معنوی برای حل چالش‌ها و ساختن آینده‌ای پایدار تأکید کرد.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) بر اهمیت این جلسات تأکید داشتند و فرمودند: «به تعلیم و یادگیری با هم، دانش را گسترش دهید.» در این جلسات، دانشمندان نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند و قطعاً نتیجه چنین گردهمایی‌هایی برای جامعه مفید و سازنده است.

حجت الاسلام ایمانی‌مقدم در ادامه به اهمیت علوم انسانی در جوامع اشاره کرد و گفت: در جوامع جهان سوم یا جوامع غیر صنعتی، متأسفانه عقب‌ماندگی در علوم انسانی، ناشی از نادیده گرفتن پیشرفت در علوم صنعتی و تجربی است؛ این در حالی است که شناخت عمیق از انسان و طبیعت، کلید پیشرفت در هر دو حوزه است.

وی تأکید کرد: نگاه علمی و پیشرفت‌خواهانه در چند دهه اخیر، به جای تأکید بر ارزش‌های انسانی و معنوی، بر جنبه‌های مادی و پویشی تمرکز داشته که منجر به عقب‌ماندگی برخی جوامع در حوزه علوم انسانی شده است.

مسئول نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد به موضوعاتی فراتر از حوزه علمی پرداخت و به مسائل انسانی و اخلاقی اشاره کرد و افزود: کشتار مردم بی دفاع در غزه، لبنان، سوریه و دیگر مناطق، پرسشی اساسی در مورد ارزش‌های انسانی و دوگانه‌گرایی در تعریف انسان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در حالی که شعارها و اصول لیبرال دموکراسی بر حقوق بشر و برابری تأکید دارند، شاهد سکوت یا بی‌تفاوتی در برابر رنج و مرگ صدها هزار انسان بی‌گناه هستیم؛آیا علم و منطق، معیارهای نظم جهانی باید باشد یا قدرت و منافع، حاکم بر روابط بین‌الملل؟

حجت الاسلام ایمانی‌مقدم به فراز و نشیب‌های تاریخی در مورد حقوق زنان اشاره کرد و گفت: در حالی که در گذشته، بحث‌های داغی در مورد جایگاه زنان وجود داشت، امروز شاهد نسل‌کشی و خشونت بی‌سابقه‌ای علیه زنان و کودکان در برخی مناطق هستیم؛ این تناقض‌ها، ما را به بازنگری در ارزش‌های اساسی و اولویت‌های تمدن معاصر وادار می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت درک مشترک از انسانیت، بیان داشت: درک یکپارچه از انسان و ارزش‌های انسانی، باید فراتر از مرزها و ایدئولوژی‌ها باشد. این درک مشترک، پایه و اساس هرگونه نظم جهانی عادلانه و صلح‌آمیز است.

IMG 0483

در ادامه نشست، دکتر علی یوسفی عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: در شرایط بحران، تقویت روحیه جمعی و حفظ انسجام، شاهد زندگی اجتماعی هستیم.

دکتر یوسفی، با بیان اینکه انسجام ملی مانع تجاوزگری است، گفت: البته انسجام اجتماعی یک شبه ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: حفظ وطن و دفاع از کشور از جمله موضوعاتی است که بیشترین فراگیری را در بین انسانها دارد و حتی سایر موجودات نیز برای بقای خود به دنبال حفظ حریم هستند و در این شرایط انسجام اجتماعی بیشتر دیده می‌شود و شاهد تاب آوری هستیم.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وقتی پیوندهای اجتماعی قوی می شود، اعتماد نیز عمق و وسعت بیشتری پیدا می کند. همچنین در شرایط بحرانی ظرفیت ویژه ارزشمندی برای انسجام و همبستگی اجتماعی، شکل ‌گرفته و با صبر و بردباری شاهد تحمل درد بیشتر نسبت به وقایع جامعه می‌شود.

وی گفت: ما وظیفه داریم تا روحیه خودمان و جامعه را حفظ و بیشتر کنیم و از اقدامی که باعث ایجاد التهاب در جامعه شود جلوگیری کنیم.

یوسفی با اشاره به اینکه جامعه ایران به لحاظ قومی، زبانی و مذهبی، جامعه متنوعی است و با ورود مدرنیته این تنوع و گوناگونی در سبک های زندگی مردم نیز بیشتر شده است، افزود: انسجام در شرایط اجتماعی معنای خاص خود رو پیدا می کند و منجر به پیوند و همبستگی بین گروه های یک جامعه با سایر گروه های اجتماعی در یک جامعه می‌شود.

وی در ادامه تعریف خود از انسجام بیان کرد: از این رو احساس تعلق به جمع و روابط نسبتا پایدار میان اعضای یک گروه با سایر گروه ها نشان از یک نوع به هم پیوستگی در لایه ها و سطوح مختلف در جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: انسجام با مفهوم وفاق اجتماعی و همبستگی اجتماعی در ارتباط است. وفاق به معنی توافق جمعی روی باورها، ارزش ها و اهداف در خصوص مسائل محوری در جامعه است. مفهوم همبستگی اجتماعی نیز از ادبیات مفصلی در جامعه شناسی در خصوص، احساس تعلق و تعهد متقابل میان اعضای جامعه و ایجاد روابط تعهد آمیز وسیعتر و گسترده تر، دلالت بر همبستگی اجتماعی دارد.

وی اظهار کرد: ایجاد انسجام فراگیر و پایدار در جامعه با چالش روبرو است، زیرا جامعه ایران از نظر قومی، زبانی و مذهبی با تنوع افکار و همچنین سبک های زندگی خصوصی رو به رو است، بنابراین اداره جامعه دچار گوناگونی است.

یوسفی بیان کرد: یکی از جامعه شناسان نیز معتقد است با وجود تنوع در ایران، با وضعیت متکثر در جامعه رو به رو نیستیم به عبارتی میان تنوعات اجتماعی یک پیوند برقرار است. از سوی دیگر در تحقیق یکی دیگر از جامعه شناسان، نسبت هویت های قومی با هویت ملی در ایران رابطه نامتقارنی وجود دارد. مثلا یک قومی دوست دارد با گروهی دیگر رابطه داشته باشد ولی آنان، دوست ندارند.

IMG 0546

در بخش بعدی نشست دکتر محمد علمی وطن دوست، عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: مقاومت واژه‌ای است که منجر به انسجام در جامعه خواهد شد از این رو، اصطلاح الهیات مقاومت با نگاه برون دینی به عنوان فلسفه مقاومت و با نگاه درون دینی، به عنوان فقه مقاومت یاد می شود.

محمد علی وطن دوست با اشاره به معنی مقاومت و استقامت که در برابر کجی و انحنا بیان می شود، افزود: انسان مقاوم کسی است که با تمام توان و تلاش خود سعی دارد تا در مسیر اعتدال و عدالت قرار گیرد. از سوی دیگر نقطه مقابل مقاومت یا مکتب مقاومت، ظلم و ستم است.

وی ادامه داد: مقاومت لازمه انسانیت است، چون مبارزه با ظلم و ستم در نهاد هر آدم و فطرتی وجود دارد و اولین ویژگی جهاد، روح مقاومت است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ویژگی دیگر در این مسیر صبر است یعنی مکتب مقاومت همراه با صبر و خویشتن داری است، از سوی دیگر قرآن بر عدم اعتماد به کفار و ستمگران تاکید دارد و گفته است به کسانی که ظلم می‌کنند، اعتماد نکنید و راه را بر تسلط کافران بر مومنین بسته می داند.

وطن دوست اظهار کرد: «صلح تحمیلی» موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشته باشیم، بدین طریق با استفاده از ابزار زور و تهدید بخواهند صلحی انجام شود و این در حالی است که صلح در جایی از سوی خداوند متعال پذیرفتنی است که از موضع قدرت باشد، نه از موضع ضعف.

IMG 0566

در ادامه نشست، دکتر روح الله اسلامی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: با حمله آمریکا، اکنون نسبت به کشور ما یک جنگ تمام عیار رخ داده است و این در حالی است که به سه سایت هسته ای کشورمان که تحت بازدید های آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار داشت تجاوز نظامی رخ داد.

روح الله اسلامی افزود: از سوی دیگر کشورمان معاهده ان پی تی (NPT) را نیز پذیرفته بود و در سوابق کشورمان این است که جزو، موسسان جامعه ملل متحد و سازمان ملل هستیم.

وی ادامه داد: از این رو کشورمان به لحاظ آرمان گرایی و اندیشه های صلح گرایانه، همیشه پیشرو بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول تاریخ شاهد چند دوره اشغال و تجاوز نظامی به ایران هستیم، بیان کرد: در جنگ جهانی اول بی طرف بودیم ولی کشورمان اشغال شد، در ابتدای انقلاب نیز صدام، جنگ تحمیلی نسبت به کشور ما ایجاد کرد و اکنون نیز تجاوزی از سوی اسرائیل و آمریکا نسبت به مرزهای کشورمان رخ داده است و اکنون وظیفه ما، دفاع از خود است.

وی گفت: ایران کشوری است که مرزهایش مورد هجوم قرار گرفته است و اکنون باید از ظرفیت های نهاد بین المللی برای محکوم کردن متجاوز بهره ببریم و باید دیپلماسی فعال با کشورهای اسلامی و همسایگان خود داشته باشیم.

اسلامی بیان کرد: ما از تنهایی راهبردی خود، اکنون در رنج هستیم و باید به توان خودمان اتکا کنیم و به هر شیوه ممکن از خود دفاع کنیم.

IMG 0577

در پایان سخنرانی‌ها، دکتر مجید صابری فتحی عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: آمریکا به هیچ وجه اهل مذاکره و صلح نیست، از این رو هزینه مقاومت کمتر از تسلیم و صلح است.

مجید صابری فتحی با اشاره به کتابی که توسط ۲ استاد دانشگاه از کشورهای آمریکا و سوئیس در سال ۲۰۰۹ میلادی به نگارش در آمده است، افزود: کشور آمریکا در طول ۱۰۰ سال اخیر و در ارتباط با کشورهایی که آن را متخاصم می دانست، سه رویکرد از خود نشان داده است.

وی ادامه داد: حمایت از مخالفان، ایجاد کودتا و مسلح کردن نیروهای مخالف داخلی، حمله نظامی محدود همانند تجاوز به کشورمان در شب گذشته و در نهایت مداخله آشکار همچون تجاوز به کشور عزاق و افغانستان را می توان نام برد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: عراق با آمریکا وارد مذاکره شد و اجازه داد تا تجهیزات نظامی اش مورد بازرسی قرار گیرد و آمریکا آن را از بین برد و سپس تمام آن کشور را مورد اشغال خود قرار داد، از این رو در مقابل آمریکا، هیچ راهی جز مقاومت وجود ندارد.

صابری فتحی اظهار کرد: حتی اگر مذاکره با آمریکا به نتیجه می‌رسید، باز هم در نهایت آمریکا با فشارهایی که ایجاد می‌کرد به دنبال بهانه می گشت و به تاسیسات هسته ای کشورمان حمله می کرد.

ایالات متحده آمریکا بامداد روز یکشنبه (یکم تیرماه) با تجاوز به سه سایت هسته‌ای فردو، نطنز و اصفهان، به جنگ نتانیاهو علیه ایران پیوست. در پی این اقدام، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه با صدور پیامی تاکید کرد: بر اساس منشور سازمان ملل متحد و مفاد آن که اجازه پاسخ مشروع در

چارچوب دفاع از خود را می‌دهد، ایران تمامی گزینه‌ها را برای دفاع از حاکمیت، منافع و مردم خود محفوظ می‌دارد.

سازمان انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای با اعلام اینکه سایت‌های هسته‌ای کشور در فردو، نطنز و اصفهان طی اقدامی وحشیانه و مغایر با قوانین بین‌المللی، به ویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های اتمی(NPT)، مورد تهاجم دشمنان ایران اسلامی قرار گرفت، تاکید کرد: اجازه‌ نخواهیم داد که مسیر توسعه

این صنعت ملی متوقف شود.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از آغاز دور بیستم حملات ترکیبی موشکی-پهپادی علیه اهداف نظامی و مراکز صنعتی وابسته به صنعت نظامی در شهرهای حیفا و تل آویو خبر داد.

IMG 0504

IMG 0505

IMG 0509

IMG 0513

IMG 0606

IMG 0608

IMG 0622

IMG 0496

IMG 0626