بیستوششمین دوره دانشافزایی دانشگاه فردوسی مشهد با برگزاری دوره «مبانی و مهارتهای فرزندپروری (سبک زندگی اسلامی ۱)» آغاز شد. این دوره با محوریت «توسعه خانوادهمحور راهبردی در مقابل توسعه فردمحور» بهعنوان پاسخی به مسئله کاهش باروری در ایران، به مدت ۱۶ ساعت و طی دو هفته در حال برگزاری است. مدرس این دوره دکتر غلامرضا حسنیدرمیان، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد است.
این دوره با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشود و شرکتکنندگان طی ۱۶ ساعت آموزشی به مباحث نظری و مهارتی فرزندپروری در چارچوب سبک زندگی اسلامی میپردازند.
در مراسم افتتاحیه این دوره، حجتالاسلام دکتر ایمانیمقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز دکتر زمانیبهابادی، دبیر دفتر هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند.
حجتالاسلام ایمانیمقدم در سخنانی اظهار داشت: معنویتِ بیخدا عملاً نوعی خودپرستی و بتپرستی است. خداوند از جنس هستی است و صفات کمالی او همچون قدرت و علم، نگاه ما را توحیدی میکند.
وی افزود: باید باور کنیم هر آنچه در عالم رخ میدهد به اراده خداوند است. نگاههای توحیدی، معنای علم را نیز دگرگون میسازند؛ علم یعنی نور، و همانگونه که خدا نور است، علم هم نور و ذات خداوند است. علمآموزی، نزدیکترین مسیر برای رسیدن به خداست.
ایشان با تأکید بر اینکه زندگی با رنگ توحیدی، معنا و هیجان میگیرد»، بیان کرد: «چنین نگاهی قدرت استقامت در سختیها را افزایش داده و از توصیههای مقطعی عبور میکند و به سکون و آرامش واقعی منجر میشود.
وی در ادامه به اهمیت احیای سنتها و نقش ولایت در اسلام پرداخت و گفت: نماز بیولایت خطرآفرین است؛ ولایت روح و جان دین است. اگر ولایت را از قرآن و دین بگیریم، جز گمراهی نتیجهای نخواهد داشت.
در بخش پایانی سخنان خود، حجتالاسلام ایمانیمقدم به موضوع جمعیت پرداخت و آن را مهمترین چالش پیشروی آینده ایران دانست و هشدار داد: اگر نخبگان در این زمینه اقدام عمیق و تربیتی نکنند، جامعه با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد.
در ادامه این مراسم، دکتر غلامرضا حسنیدرمیان به تحلیل ابعاد مختلف مسئله جمعیت پرداخت و گفت: موضوع جمعیت فقط مسئله ایران نیست، بلکه یک مسئله جهانی است. پدیدههای اجتماعی ساده نیستند و با رویکرد تکمتغیره نمیتوان آنها را فهمید؛ این پدیدهها چندسطحی و چندمتغیره هستند.
وی بر ضرورت برخورداری از مبانی مفهومی برای تحلیل مسائل اجتماعی تأکید کرد و افزود: برای درک هر پدیده اجتماعی، باید به اصول و مفاهیم پایهای آن مسلط باشیم. در مسئله جمعیت نیز دو متغیر اساسی یعنی مرگومیر و باروری نقش دارند.
این عضو هیئت علمی با بیان اینکه: دانشگاه باید درک مسئله را تقویت و بستر حل آن را فراهم کند» گفت: «دانش، مقدمه حل مسئله است و این تعامل و همافزایی علمی در دانشگاهها اهمیت دارد.
دکتر حسنیدرمیان همچنین با اشاره به تحولات اجتماعی و تغییر جایگاه خانواده، خاطرنشان کرد: «در گذشته، خانواده جامعه را میساخت؛ اما در دوران توسعه، جامعه خانواده را میسازد و این دگرگونی کارکردهای خانواده را تحت تأثیر قرار داده است.
وی در پایان تأکید کرد: کاهش یا افزایش جمعیت لزوماً مانع توسعه نیست، بلکه نحوه مدیریت جمعیت عامل تعیینکننده در مسیر توسعه خواهد بود.