بیست‌وچهارمین دوره دانش‌افزایی (ضیافت اندیشه) ویژه اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان « اخلاق آموزش»، طی روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه 1403برگزار شد. این دوره با تدریس دکتر قراملکی (رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی)، حجت‌الاسلام دکتر ایمانی‌مقدم (مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی)، دکتر شعبانی ورکی (استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی) و دکتر مهرام (استاد گروه مطالعات برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فردوسی) به اجرا درآمد.

20250108 085056 min

روز نخست، با تدریس دکتر شعبانی با موضوع «اساتید الهام‌بخش» و دکتر مهرام با موضوع «اخلاق حرفه‌ای معلمی» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی، سالن شهید عبدالکریمی برگزار شد.

در بخش اول این روز، دکتر مهرام به نقش اخلاق حرفه‌ای در وظایف آموزشی و پرورشی اساتید پرداخت و بر ضرورت رعایت شئونات اخلاقی و حفظ احترام به کرامت انسانی در روابط دانشگاهی تأکید کرد.

در ادامه، دکتر شعبانی ورکی به تحلیل ویژگی‌های اساتید الهام‌بخش پرداخت و بر اهمیت ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان، ترویج خودیادگیری، و تقویت اعتمادبه‌نفس دانشجویان تأکید نمود. ایشان همچنین اصول سخنوری شامل اتوس (منش)، پاتوس (همدلی)، و لوگوس (اعتبار منطقی) را تشریح کرد.

روز دوم با تدریس حجت‌الاسلام دکتر ایمانی‌مقدم با عنوان "بایسته‌های معلمی اسلامی" و دکتر قراملکی با عنوان "ادب تدریس" برگزار شد.

در بخش اول، حجت‌الاسلام دکتر ایمانی‌مقدم بر لزوم برخورد کریمانه با چالش‌های اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در محیط دانشگاهی تأکید کرد. وی یادآور شد که تدریس باید با رویکردی الهی و تمدن‌ساز همراه باشد.

در بخش دوم، دکتر قراملکی به بررسی مفاهیمی همچون مواجهه با حسادت، مدیریت انگاره‌ها، و تأثیر پیش‌بینی‌پذیری در روابط دانشگاهی پرداخت. وی همچنین بی‌اعتمادی، نبود شجاعت، و پرهیز از مسئولیت‌پذیری را از عوامل اصلی ناکارآمدی کار گروهی برشمرد.

این دوره با بحث و تبادل نظر درباره چالش‌های تدریس، ارزشیابی، و مسئولیت‌های اخلاقی اساتید به پایان رسید.

لازم به ذکر است، این دوره در دو بخش آموزشی و فرهنگی برنامه‌ریزی شده بود. شرکت‌کنندگان علاوه بر گذراندن ۱۶ ساعت آموزشی، در برنامه‌های فوق‌العاده‌ای نظیر تشرف به حرم مطهر رضوی و بازدید از کتابخانه مرکزی آستان قدس شرکت کردند.

photo 2025 01 14 15 10 30

photo 2025 01 14 15 10 33

photo 2025 01 14 15 10 36

photo 2025 01 14 15 10 38

photo 2025 01 14 15 11 01

photo 2025 01 14 15 11 04

photo 2025 01 14 15 11 21

photo 2025 01 14 15 11 37

photo 2025 01 14 15 11 41

photo 2025 01 14 15 11 38

photo 2025 01 14 15 10 28