جلسه هماندیشی اساتید با حضور حجتالاسلام دکترایمانی مقدم، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر علیرضا زمانی بهابادی، دبیر دفترهماندیشی اساتید و دبیران دانشکدهها سهشنبه۲۰ شهریور ۱۴۰۳، در سالن شورای دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به توطئههای دشمن علیه کشور گفت: با وقوع انقلاب اسلامی همهی معادلات غرب تغییر کرد و ما شاهد بودیم که همهی دنیا برای از بین بردن کشور دست به دست هم دادند.
حجت الاسلام دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: ترامپ اعلام کرد که ۷ تریلیون دلار برای نابودی ایران هزینه کرده است ولی ما توانستیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و اکنون به گفتهی رهبری در پیچش مهم تمدنی هستیم.
وی ادامه داد: مسیر کنونی مسیر اتفاقات بزرگ که در قاموس ما مسیر ظهور و جامعه مهدوی است و کشور ما به مرحلهی بازدارندگی رسیده لذا نگاه ما باید تمدنی باشد.
دکتر ایمانیمقدم با اشاره به تغییر دولتها اظهار کرد: ما باید نقش خودمان را از جانب دانشگاه ایفا کنیم، نگاه ما شایسته سالاری است و دفتر هم اندیشی و نهاد نمایندگی اهداف کلان کشور را نگاه میکند و دچار هیجانات روزمره نمیشود.
وی به نقش این نهاد در حل مسائل اقتصادی، معیشتی و جمعیتی تاکید کرد و افزود: باید دورههای دانش افزایی و نشست تخصصی را دنبال کنیم و با دعوت از مسئولان کشوری در این گعدهها، اساتید هم چالشهای اجرا را بفهمند و سرمایه اجتماعی بالا می رود.
در ادامه این نشست دبیر دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نظرسنجیهای صورت گرفته از اساتید در خصوص فعالیتهای این دفتر گفت: آمارها نشان میدهد که برنامههای هماندیشی نسبت به سالهای قبل از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجه ای داشته است.
دکتر علیرضا زمانی بهابادی اظهار کرد: ما به دنبال هم اندیشی اثرگذار هستیم تا بتوانیم در تصمیمسازی مسائل جامعه ورود کنیم.
او ادامه داد: دو نوع نشست عمومی و تخصصی را تعریف کردهایم که نشستهای تخصصی مبتنی بر مسائل کلان و کشوری مانند امنیت غذایی، آب و … است.
زمانی افزود: دانشکدهها باید با توجه به موضوعات خود جلسات با سطح کلان برگزار کنند و همچنین با مدیران کل و فرمانداریها ارتباط برقرار شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: میخواهیم به یک مدل عملیاتی مبتنی بر داده علمی برسیم و در مسائل کشور تصمیم سازی کنیم، این به معنای دخالت در دستگاههای اجرایی نیست و فضا برای گفتوگو اساتید، کنشگر و مسئولان فراهم میشود.
او این را هم اضافه کرد: آموزش عالی زمانی میتواند در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد که این مسئولیت اجتماعی را به طور پرنگ اجرا کند.
در ادامه دبیران دانشکدهها به بیان گزارش عملکرد یک ساله خود پرداختند و نظرات و پیشنهاداتی را نیز را ارائه دادند.