طرح جهتگیری الهی-فرهنگی در تدریس ویژه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد عصر سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور در این نشست با اشاره به نقش تربیتی اساتید گفت: ۹۰درصد دروس دانشجوی کارشناسی غیر معارف است و ارتباط با استاد درس تخصصی بیشتر است بنابراین اساتید تخصصی تاثیر بیشتری بر روی دانشجو میگذارند.
حجتالاسلام والمسلمین حرزاده با بیان اینکه تواناییهای انسان با مسئولیت همراه است گفت: اساتید باید ذیل سرفصلها دروس تخصصی محیط کلاس را به گونهای پیش بگیرند که مباحث معرفتی مطرح شود.
او افزود: تدریس با جهت گیری اسلامیسازی علم نیست، البته بی ارتباط نیست چرا که راه تحول در علوم انسانی این است که ابتدا جهت دهیم بعد به دنبال تحول اساسی و بنیادی رویم.
وی ادامه داد: آموزش دروس تخصصی به فراگیران باید به گونهای باشد که فراگیر به خداشناسی، دین داری و خداباوری برسد.
حرزاده در ادامه با اشاره به تعریف علم گفت: در نگاه الهی به تعریفی که از علم داریم محدود نمیشویم، از آنها خدمت گرفته میشود و به تعالی کمک میکند.
او معیارهای علم را پنج مورد عنوان کرد و تشریح کرد: ۱- هماهنگی با ارزشهای اخلاقی مانند نوع دوستی، مهربانی، خیررسانی ۲- هماهنگی با احکام الهی مانند احکام واجب، مستحب ۳- هماهنگی با عقاید و جهانبینی الهی ۴- هماهنگی با خلقت و تکوین الهی (فساد نکردن در زمین) مثل کاربرد همسو با طبیعت ۵- هماهنگی با فطرت مثل علم دوستی، زیبا دوستی و عدالتخواهی
وی ادامه داد: این موضوعات باید در وجود استادان نهادینه شود و بعد منتقل کنند.
در این نشست رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد هم با اشاره به مفهوم علم گفت: علم یعنی خداوند و عالم یعنی کسی که با خدا ارتباط برقرار می کند.
حجت الاسلام دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: هدف از این جلسه این است که منجر به تغییر در جریان آموزش دانشگاه شود و اگر بخواهیم به سمت دانشگاه توحیدی برویم، باید گفتگو کنیم.
او اضافه کرد: ما باید در ورای دیدن مخلوقات خدا را هم ببینیم و به هر دانشجو باید این را بگوییم و اینگونه است که دانشگاه به مانند مسجد میشود.