به همت واحد مطالعات زن و خانواده نهاد رهبری با همکاری دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد، هجدهمین دوره دانش افزایی (ضیافت اندیشه) ویژه اعضای هیأت علمی خانم دانشگاه با حضور دکتر فهمیه فرهمند پور، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حجتالاسلام فوجی، پژوهشگر اندیشکده سعداء با موضوع: « تاریخ و تمدن اسلام» با محوریت زنان تمدن ساز، با شرکت ۲۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه روز پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن شورای دفتر نهاد برگزار گردید.
در این دوره دکتر فهیمه فرهمندپور با اشاره به تفاوتها و تمایزهای زنانه در گفتمان فمینیستی در تقابل با گفتمان الهیاتی گفت: در نگاه فمنیستی اخلاق و تمایلات زنانه یا انکار میشود و یا رفتار حقیقی و ذاتی تلقی نمیشود بلکه معتقدند برساخت اجتماعی استوار شدهاند.
او اضافه کرد: در نگاه توحیدی تمایزات فرازیستی زنان وجود دارد و معطوف به ماموریتهای اختصاصی زنان است.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از تمایزات زیستی زنان امکان باروری است و چون زن میزبان جنین است، تاب آوری بیشتر و محبت و میل به دیگر خواهی در زن بیش از مرد قرار داده شده است.
این استاد دانشگاه تهران، تنها راه عقلانی و ایمانی برای پایان یافتن رقابتهای فرسایشی زن و مرد و پیامدهای ناشی از آن را داشتن رویکرد تمدنی به نقش آفرینی انسان ها معرفی کردند.
او در ادامه ۳ شاخصهی مهم در تمدن را تحقق تدریجی، جمعی بودن و دارای الزامات نرم افزاری دانست و جریان تمدنسازی را در هر سه عنصر، محتاج حضور و نقش آفرینی خانواده با محوریت زنان و مادران عنوان کرد.
فرهمندپور ادامه داد: برای نقشآفرینی زنان در تمدن نیازمند ۲بسته اقدام عملیاتی هستیم؛ بستهای ویژه زنان و بستهای برای جامعه.
او افزود: در حوزه زنان باید آگاه سازی، مسئول سازی، توانمندسازی، مشارکت دهی و الگوسازی انجام شود و در جامعه باید فرهنگ سازی، گفتمان سازی، آموزش، تسهیلگری در جهت مشارکت جمعی و تصحیح شاخصها و مقابله با الگوهای کاذب را در دستور کار قرار دهیم.
فرهمندپور تاکید کرد: ما نمیتوانیم تمدنسازی کنیم مگر نظام ارزشی قابل انتقال به نسل بعد داشته باشیم و مادر معمار نظام ارزشی فرزند است و کار ویژه ی زن ساماندهی نظام ارزشی است.
او تمدن را گرچه دارای ماهیتی سخت افزاری معرفی کرد اما معتقد است تمدن به شدت متاثر از فرهنگ و جنبههای نرمافزاری است و این تفکر را که «میتوان تمدن و تکنولوژی غرب را وارد کرد اما از فرهنگ غربی اثر نگرفت» ساده لوحی دانست.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یکی از مشکلات جامعه ما را عدم تولید نرم افزار لازم مبتنی بر شاخصهای اسلامی و در راستای مرزهای هویتی خود دانست و گفت: مثلا ما شاخصهای شهرسازی اسلامی را تولید و بیان نکردیم و از مدلهای غرب کپی میکنیم.