به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، روز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ نشست هم اندیشی اساتید با عنوان "پداگوژی نظر و مشاهده: روایت تجربه زیارت عتبات عالیات" با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسینی مطلق رئیس دفتر نهاد رهبری، دکتر شعبانی ورکی، معاون آموزشی، دکتر افخمی رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری، دکتر ارشدی دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه فردوسی مشهد به میزبانی دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه و پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر وحید ارشدی دبیر دفتر هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه فردوسی مشهد؛ ضمن عرض خیر مقدم خدمت مهمانان گفت: خدا را شاکریم که همراه با اساتید سفر بسیار خوبی داشتیم و یکی از برکات این سفر این بود که در رابطه با اعزام کاروان اساتید دانشگاه فردوسی به عتبات عالیات و انتقال تجارب و روایت این سفر سلسه نشست هایی داشته باشیم. ضمن این که با توجه به حضور دکتر شعبانی معاون محترم آموزشی دانشگاه فردوسی در این سفر و تخصص ایشان؛ اولین نشست را با حضورشان تحت عنوان « روایت تجربه زیارت عتبات عالیات » برگزار کردیم.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسینی مطلق رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن عرض خیر مقدم و گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیرزوی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: سفر ما به کشور عراق در ماه رجب انجام شد که بسیار پر برکت بود و همواره ترجیح من این است در طول سفر در کنار سفر اولیها باشم و در این سفر نیز همراهی با اساتید و کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد بسیار برای من لذتبخش بود.
رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی از برگزاری کاروان عتبات عالیات دانشگاه فردوسی مشهد در اربعین خبر داد و بیان کرد: من از همه اساتید دعوت میکنم در سفرهای بعدی ما را همراهی کنند و این سفر لذتبخش را تجربه کنند. انشاءالله 20 روز مانده به اربعین سفر بعدی ما به عتبات عالیات خواهد بود و حضور اساتید و خانواده هایشان بسیار برای ما خوشحالکننده است. در هیئت رئیسه نیز موضوع اعزام کاروان دانشگاه فردوسی به عتبات عالیات بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.
دکتر شعبانی ورکی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، سخنانشان را اینگونه آغاز کرد: خدای را سپاس میگویم که مجال پیدا کردم به زیارت عتبات عالیات مفتخر و مشرف شوم و این سفر به همراه اساتید اولین سفر من به کشور عراق بود.
این استاد مبانی تعلیم و تربیت با اشاره به مفهوم تربیت غیر رسمی گفت: ما قدرت نفوذ تربیت غیر رسمی را در آموزش عالی جدی نمیگیریم . من در این سفر با اینکه در آستانه 60 سالگی هستم بسیار منقلب شدم و این سفر بر من اثرگذار بود. میباسیت روی تربیت غیررسمی تمرکز کنیم و education و entertainmentرا با هم داشته باشیم و به همین جهت عنوان این نشست و گفتگو «پداگوژی نظر و مشاهده» انتخاب شده است تا سفر از جنبه شخصی خودش خارج شود و آثار و برکاتش را برای همکاران و دانشجویان بیان کنیم. مهمترین مطلب این است که در این سفر چه مسیری را با همکارانم طی کردم و میاندیشم که این مسیر و آئین و مجموعه فعالیتهایی که انجام دادم چه آثار و برکاتی میتواند برای من داشته باشد.
دکتر شعبانی ورکی استاد مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی در رابطه با واژه «پداگوژی» گفت: پداگوژی ریشه یونانی دارد و از واژه پداگوگ میآید. پداگوگ در یونان باستان به مردانی اطلاق میشد که بر یک کودک یا جوان نظارت داشتند و کسانی بودند که آن کودک یا جوان را به خانه یا مدرسه هدایت و راهنمایی میکردند؛ بعدها واژه پداگوژی به یک شیوه آموزشی مشابه اطلاق شد.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: ما در عصری زندگی میکنیم که با بحران هویت روبرو هستیم. پیر بردیو جامعهشناس شهیر فرانسوی کتابی به نام "تمایز" دارد که در این کتاب میگوید وقتی عمل و محل در کنار یکدیگر قرار بگیرد میتواند به شکلگیری هویت گروهی بیانجامد. زیارت نمونه مجسم این تلاقی محل و عمل است. نفس عمل زیارت در یک فضای مقدس منجر به اقدامات آئینی میشود که در نهایت منجر به تشکیل هویت جمعی میگردد.
در پایان این نشست اساتید به تبادل نظر و ارائه دیدگاهها در رابطه با اثرگذاری این سفرها، انتقال تجارب و.... پرداختند.
شایان ذکر است، سفر عتبات عالیات کاروان دانشگاه فردوسی مشهد؛ به مدت یک هفته صورت گرفت و در این سفر علاوه بر زیارت از عتبات مقدسه برنامههای فرهنگی از جمله برگزاری نشستهای هماندیشی، بازدید از موزه، کتابخانه، برگزاری جشن ولادت حضرت علی (ع) و.... ویژه اساتید برگزار شد.