به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي مشهد، مراسم «افتتاحيه طرح ضيافت انديشه» استادان و نخبگان دانشگاه فردوسي روز چهارشبنه 18 آبان 1401 با حضور حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسينی مطلق، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي، دكتر وحيد ارشدي، دبير هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه فردوسي و جمعي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه برگزار شد.

20221109 141401 min

 جلسه افتتاحيه اين دوره ها با سخنراني مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي و سخنراني دبير هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه فردوسي آغاز شد.

 در ابتداي برنامه، دكتر وحيد ارشدي، دبير دفتر هم انديشي دانشگاه ضمن خير مقدم، نكاتي در رابطه با نحوه برگزاري، برنامه زمانبندي و سوابق و فعاليت هاي اساتيد در دوره جديد دفتر بيان كرده و بر لزوم اصلاح و بازنگري برخي روندها و ساختارها در دفتر هم‌انديشي تاكيد كرد.

 وي در رابطه با فعاليت هاي دفتر هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه فردوسي بيان نمود: دفتر هم‌انديشي اساتيد و نخبگان دانشگاه فردوسي مشهد قصد دارد در دوره جديد در چند سطح فعاليت‌هاي خود را آغاز نمايد. يكي از اين سطوح، دوره هاي دانش افزايي (ضيافت انديشه) است در هفته‌هاي آينده اساتيد در قالب طرح ضيافت انديشه در موضوعات مختلف به ارائه مباحث خواهند پرداخت.

دكتر ارشدي در سخناني، هدف و اهميت طرح ضيافت انديشه اعضاي هيأت علمي را  فراهم نمودن فرصتي براي ارتقاي مستمر علمي، معرفتي، فرهنگي و مهارتي اساتيد دانست و اظهار كرد: دوره هاي دانش‌افزايي اساتيد فرصت ارزشمندي است كه اعضاي هيئت علمي دانشگاه علاوه بر بعد علمي به توانمندي در زمينه هاي فرهنگي نيز مجهز مي شوند و برگزاري اين دوره ها نقش مهمي را جهت حل مسائل اساتيد و ارتقاي معرفتي آن ها ايفا مي كند.

دبير هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه فردوسي در رابطه با آغاز پانزدهمين دوره هاي دانش افزايي اساتيد گفت: دوره هاي دانش افزايي اساتيد با همكاري دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، دفتر هم انديشي اساتيد و نخبگان و معاونت آموزشي دانشگاه فردوسي در قالب دو كارگاه با موضوعات «مباني و مهارت هاي فرزندپروري» (سبك زندگي اسلامي 1) با تدريس دكتر سيد محسن اصغري نكاح عضو هيأت علمي گروه آموزشي روانشناسي مشاوره و تربيتي دانشگاه فردوسي و نيز استاد بهادرخان از افراد مجرب در حوزه روانشناسي خانواده و كارگاه «انديشه هاي راهبردي انقلاب اسلامي» (سياست خارجي) با تدريس دكتر ابراهيم متقي استاد تمام گروه علوم سياسي دانشگاه تهران ارائه مي گردد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمين حسيني مطلق، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي ضمن خوشامدگويي خدمت اساتيد بيان داشت: خدا را شاكريم كه توفيق خدمت در جوار يك امام معصوم به ما اعطا شده كه فرصتي است بي‌بديل؛ بنده هم خودم و هم شما را به استفاده حداكثري از اين موهبت دعوت مي‌كنم.

سيدمهدي حسيني مطلق در ادامه گفت: كرونا ضمن بلايايي كه براي ما داشت بركاتي نيز داشت؛ هر بلايي كه بر انسان نازل مي‌شود حتما بركاتي نيز به همراه دارد، همان طور كه جنگ براي ما خسارت بود اما سبب شد تا در بسياري از حوزه‌ها استقلال پيدا كنيم. من مي‌گويم مرگ بر كرونا اما اگر اين كرونا نبود شايد تا ده سال ديگر نيز زيرساخت‌هاي فضاي مجازي در دانشگاه فردوسي آماده نمي‌شد. البته بعد از كرونا با چالش های جدیدی مواجه ایم و از اساتید انتظار می رود که جهت برون رفت از این چالش ها راه حل ارائه دهند.

ايشان تاكيد كرد: گفتگو و صحبت در هر سطحي مطلوب است. پيامبر گرامي اسلام (ص) در ابتداي بعثت پيش از اينكه خرد و عقل مردم را تسخير كنند، دل مردم را جذب مي‌كردند. ما در برخورد با همكار يا دانشجوي خودمان اگر قلب او را تسخير كنيم مقدمه‌اي خواهد شد تا عقل او را تسخير كنيم. خيلي‌ها نوشته‌اند پيامبر با شمشير كار خودشان را پيش مي‌بردند كه اين غلط است، پيامبر قلب‌ها را تسخير مي‌كردند. اگر اين را در حق دانشجويان خودمان، علي‌الخصوص دانشجوياني كه در غم غربت به سر مي‌برند انجام دهيم بسيار كار مهمي انجام داده‌ايم.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه فردوسي در ادامه سخنانشان تبيين كردند: هرگاه دشمن احساس كرد ما داريم پيشرفت مي‌كنيم، قاعده بازي را برهم زد. دشمن مي‌خواهد امروز ما در نقطه ضعف قرار بگيريم تا در اين شرايط با ما مذاكره كند. شما ببينيد كدام كشور در اطراف ما وجود دارد كه مستقلا تصميم‌گيري كند؟ ما كمبودها را نفي نمي‌كنيم اما به گفته مقام معظم رهبري ما در يك ماراتن شركت كرديم، آخر خط بوديم حالا وسط شركت‌كنندگانيم و دشمن اين را نمي‌تواند ببيند. اين دانشجويي كه امروز در مقابل ما قرار دارد جنگ را نديده، امام را نديده، تا چشم باز كرده كمبودها را ديده، دعواي مسئولين را ديده؛ اين دانشجو چكار كند؟ وقتي اخبار را از آنور آب دريافت مي‌كند به بسياري از اخبار  داخلي بي‌اعتماد مي‌گردد و اين وظيفه و رسالت اساتيد است كه اين هويت و استقلال انديشه را به دانشجويان بازگرداند.

ايشان ضمن اشاره به فعاليت‌هاي دوره جديد هم‌انديشي اعلام كرد: برنامه هاي فرهنگي براي اساتيد و خانواده هاي آنان برنامه ريزي شده كه از جمله اين برنامه هاي فرهنگي مي توان به اختتاميه طرح ضيافت انديشه اساتيد در عتبات عاليات با وامهاي قرض الحسنه بانك رسالت اشاره كرد.

وي در رابطه با آئين اختتاميه پانزدهمين دوره هاي دانش افزايي اساتيدگفت: اختتاميه اين دوره از طرح ضيافت را در عتبات عاليات و نجف اشرف برگزار خواهيم كرد و ما نيز تسهيلاتي را در استان فراهم كرديم و قصد داريم طبق تفاهمي كه با بانك رسالت امضا كرديم به هر استادي كه قصد حضور دارد وام قرض الحسنه  10 ميليوني توماني بدون سود پرداخت گردد و اين تسهيلات مي‌تواند به صورت خانوادگي به اساتيد اعطا گردد.‎‌

قابل ذكر است، جلسات برگزار شده همراه با پرسش و پاسخ و مباحثه بر روي موضوعات صورت گرفت و نظر شركت كنندگان در اين مورد بسيار مثبت ارزيابي گرديد و در پايان، مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام رسيد.

20221110 101431 min

20221110 170553 min

20221111 090618 min

IMG 1302 min

20221110 081728 min

20221109 141419 min