بیستمین دوره ضیافت اندیشه دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر سید احمد حبیب‌نژاد دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران روز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی برگزار شد.

IMG 3291

عضو هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت در این نشست با اشاره به موضوع جلسه که انتخابات به مثابه نقش آفرینی مردم در حکمرانی بود گفت: در وضعیتی هستیم که حق اشتباه نداریم، بعد از قضایای پارسال آگاه شدیم که دیگر نمی‌شود اشتباه کرد زیرا تار و پود اجتماع به هم می‌خورد و در این میان دانشگاه و دانشگاهیان نقش پررنگی دارند.
معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری افزود: یکی از مسائلی که ما کمتر در مورد آن گفت‌وگو کردیم مبحث حکمرانی است که از آغاز مشروطه با آن درگیر بودیم.

او افزود: متاسفانه انسان‌های زیرک از خلل‌های نظام حکمرانی تقنینی ما سواستفاده می‌کنند و فشار و هزینه آن بر مردم است.
حبیب‌ نژاد تاکید کرد: مسئله اصلی فقدان یک نگرش درست به نظام حکمرانی است.
دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران با بیان دو نوع حکومت در نظام‌ها تصریح کرد: مهمترین وجه حکمرانی متفکرانه پیشگام بودن نخبگان آن است.
او اضافه کرد: ما با دو خطر پوپولیسم و نخبه سالاری مواجه ایم با این توضیح که در حوزه حقوق اساسی، حکمرانی و مبانی حاکمیت با نخبه سالاری مخالف هستم زیرا چیزی جز استبداد اقلیت نیست.
عضو هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت تاکید کرد: آن چیزی که نخبه سالاری در آن موفق است نظام اداری است، اما در نظام حکمرانی معدل است و همه یک رای دارند و ترکیب آن می شود دموکراسی.
او اذعان کرد: در نظام مدیریت و حقوق کشور نخبگان باید اداره جامعه را به عهده داشته باشند.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در ادامه به چالش‌‌ها و مسائل مشارکت متفکرانه پرداخت و گفت: دموکراسی مستقیم بهتر و شفاف‌تر از دموکراسی غیرمستقیم است اما اجرای آن اکنون امکان پذیر نیست.
در ادامه این نشست اساتید و اعضای هیات علمی گروه‌های آموزشی مختلف دانشگاه فردوسی مشهد به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
گفتنی است که دکتر سید احمد حبیب‌نژاد مهمان این نشست، دارای چند کتاب تالیفی از جمله حقوق فرهنگى اقليت هاى قومى در نظام حقوق اساسى ايران، نظام حقوق سالمندان و حقوق ماليه عمومى است.

IMG 3279

IMG 3281

IMG 3283

IMG 3286

IMG 3296

IMG 3301

IMG 3307

IMG 3313

IMG 3288