نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع بررسی ابعاد نظامی و ژئوپولیتیک عملیات طوفان الاقصی با حضور عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ج. ا. ایران ظهر سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.

IMG 1915

در این نشست امیر سرتیپ دکتر سید ناصر حسینی،‌ به بیان یک تحلیل علمی از جنگ غزه پرداخت و گفت: هر علمی مانند علم نظامی اصولی دارد و اگر بر اساس اصول حرکت کند موفقیتش بیشتر است.

او عملیات طوفان الاقصی را دارای یک پیشینه‌‌ی ۱۰۰ ساله دانست و افزود: طبق قطعنامه ۱۹۴۷ مجمع سازمان ملل سرزمین فلسطین تقسیم و ۵۵ درصد آن را به عبری‌ها و ۴۵ درصد به عرب‌ها داده شد اما از همان روز به بعد اسرائیل در حال تصاحب بیشتر است تا اینکه به ۸۵ درصد رسید.

سرتیپ حسینی به پنج جنگ‌ بین اسرائیل و اعراب در دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اصول جنگی اسرائیل که بن گوریون نخست وزیر وقت آن را مطرح کرد ۴ ویژگی داشت که همواره از آن استفاده می‌کردند.

او افزود: این ویژگی‌ها شامل بیرون کشیدن جنگ با اعراب خارج از فلسطین، انجام عملیات‌های برق آسا، استفاده از اصل غافلگیری و کوتاه بودن مدت زمان جنگ است.

این استاد دانشگاه به نامتوازن بودن جنگ اسرائیل و غزه اشاره کرد و گفت: اسرائیل اکنون ۱۳۹ هزار نیروی زمینی، ۹ هزار نیروی دریایی، ۳۴ هزار نیروی هوایی و ۴۶۵ هزار نیروی ذخیره دارد در حالی که تعداد نیروهای فلسطین ۳ تا ۴۰ هزار نفر است.

او با اشاره به روند رو به افزایش شمار کشته‌شدگان فلسطینی گفت: ۴۰ روز از شروع جنگ می‌گذرد و همچنان آتش‌ آن بالاست، آمارهای کشته‌شدگان معنی دار است و این یعنی همچنان آرمان‌ها وجود دارد.

سرتیپ حسینی به ویژگی‌های حمله حماس به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت:‌ غافلگیرکننده، نبرد ناهمتراز، تجهیزات نسبتا ابتدایی، سرعت شوک آور برای حریف، شکستن قدرت بازدارندگی حریف، رعایت حیطه‌بندی اطلاعات، بهره‌گیری از کلیه تجربه محور مقاومت، نفوذ در غلاف غزه، حمله به پایگاه‌های اطراف غلاف غزه، تایید این عملیات و آموزش بسیار خوب همراه با شبیه‌سازی از مشخصات نبرد طوفان الاقصی است.

او گفت:‌ اینکه اسرائیل سیر خون نمی‌شود به این علت است که می‌خواهد پرستیژ خود را حفظ کند، چرا که با آن همه امکانات نظامی و امنیتی در مقابل یک حمله چریکی شکست خورد.

در پایان این نشست اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد به پرسش و پاسخ پرداختند.

IMG 1910

IMG 1920

IMG 1929

IMG 1926