نشست هم‌انديشی اساتید دانشگاه فردوسی مشهد با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با موضوع راهکارهای تحول علوم انسانی اسلامی و نقش ارتباط مراکز پژوهش حکمت بنيان با دانشگاه‌‌ها، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

IMG 2032

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی منشا تحولات زیادی است گفت: امام(ره) فرمودند انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است و مقام معظم رهبری نیز بحث تمدن نوین اسلام را مطرح کردند که با ظهور گره می‌خورد.
او با اشاره به موضوع تحول در علوم انسانی گفت: حوزه علوم انسانی یک تفاوت مبانی با سایر علوم دارد که این یک مسئله است و باید برای آن کاری کرد.
رستمی ادامه داد: اسلامی شدن دانشگاه پیچیدگی‌های زیادی دارد. در غرب یک جریان علمی قوی وجود دارد که متناسب با جامعه و مبانی خود، مسئله‌شناسی، انباشت و سرریز آن را به جوامع منتقل می‌کند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: علوم انسانی در کشور ارزان بوده است. تحول در حوزه‌ های مختلف علوم انسانی در دانشگاه ها برپایه مبانی اسلامی و بومی باید جریان سازی شود.این جریان باید مداوم باشد تا ثمراتش را ببینیم.
او با اشاره به این بیان رهبری که می‌فرمایند«دانشگاه محل تولید دانش و دانشمند است» گفت: متن تولید شده برای رشته‌های علوم انسانی کافی نیست و استاد دارای صلاحیت دروس اسلامی نداریم.
رستمی اضافه کرد: تربیت دانشجو و استاد برای این موضوع به هم پیوسته‌‌ است و مسئله بزرگ و البته قابل حلی است.
او افزود: در این مسیر باید گفتمان حق را بفهمیم و آن را به چیزی که در فضای علمی عرضه شود تبدیل کنیم تا به هدف خود برسیم.

در ادامه این نشست مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هر کس برای کسب یا تعلیم علم به دانشگاه و حوزه رود اما نیت آن فخر فروشی، ستیزه جویی علمی و یا شهرت طلبی باشد، عاقبت آن شر و جایگاه او جهنم است.
حجت الاسلام دکتر مهدی ایمانی‌مقدم افزود: مقام معظم رهبری از سال ۸۹ چندین بار توصیه کردند که مبانی علوم انسانی اصلاح شود و حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند.
او افزود: علوم انسانی ما تناسبی با انقلاب اسلامی که بروز هویت اسلامی داشته ندارد.
ایمانی‌مقدم اضافه کرد: شعار محوری در حوزه استادی باید تحول درعلوم انسانی باشد و ما اکنون در این حوزه راهبرد مشخصی نداریم.

IMG 2031

photo 2024 02 07 14 07 03

IMG 2041